AIKAISEMMAT PRODUKTIOT

VOIPAALAN KESÄTEATTERI 2009 - MEIJERI

MEIJERI on kepeä musiikillinen kansanhuvinäytelmä uuden tekniikan tulosta maaseudulle ja sen aiheuttamista tunteista ja sotkuista.

Ohjaus Saku Heinonen
Käsikirjoitus: Artturi Järviluoma
Sovitus: Sirkku Peltola
Musiikin ohjaus ja sovitus: Mikko Huoviala
Toteutus: Valkeakosken Kaupunginteatterin Näyttelijäyhdistys ry
Esityspaikka: Voipaalan kulttuurikeskuksen tallipiha, Sääksmäki
Esitysten ajankohtana oli heinäkuu-elokuun alku 2009 (ensi-ilta pe 3.7.), esitysten määrä oli 19 esitystä
Esityksen kesto: n. 2 h (sisältäen väliajan)

Viisi Naista Kappelissa

Valkeakosken Kaupunginteatterin Näyttelijäyhdistys ry toteutti Viisi Naista Kappelissa - kesäteatteriesityksen heinäkuussa 2008. Tämä oli 2000-luvulla jo toinen kesäteatterihanke, jossa näyttelijäyhdistys oli mukana. Kesällä 2007 yhdistys oli toteuttamassa yhteistyössä EU-rahoitteisen Viisikko Virittää Verkostot -hankkeen tuottamaa seutukunnallista kesäteatteriesitystä ”Kylän Kokoinen Mies”. Poikkeuksena kesään 2007 oli, että tämän kesän kesäteatteriproduktio toteutettiin aivan itsenäisesti.

Viisi Naista Kappelissa -kesäteatteriproduktion suunnittelutyö alkoi hyvissä ajoin syksyllä 2007, jolloin lähdettiin kartoittamaan näyttelijäyhdistyksen jäsenistön kiinnostusta omaa kesäteatteriproduktiota kohtaan. Syksyllä muodostettiin myös ydintyöryhmä, joka vastasi hankkeen etenemisestä ja koordinoinnista. Varsinaiset näytelmäharjoitukset alkoivat vasta keväällä 2008 ja pääpaino harjoittelulla ja kesäteatterin käytännön toteuttamisella oli touko-kesä-heinäkuu.

Esityspaikkana toimi Valkeakosken Sääksmäellä sijaitseva Voipaalan kartanon tallipiha. Viisi Naista Kappelissa -näytelmää esitettiin yhteensä 17 kertaa (+kenraaliesitys). Katsojia kävi yhteensä noin 1.850!

Arto Seppälän käsikirjoittaman tekstin ohjauksesta ja sovittamisesta vastasi Mervi Koskinen, musiikin ohjauksesta ja sovittamisesta Juhani Fredrikson, puvustuksesta Anna Huoviala, koreografiasta Jenni Rinne, teknisestä toteutuksesta Timo Villberg, Juha Väistö, Simo Rokka ja Jusa Jokinen ja lavastuksen toteutuksesta Harri Koskela, Antti Paavola ja Lasse Kanerva. Tuotantotiimissä toimi Timo Villberg, Juha Väistö, Anna Tähtinen ja Marianne Haapoja. Näyttelijöitä oli yhteensä kymmenen ja orkesterissa soitti yhteensä seitsemän artistia, tosin rumpaleita oli kolme ja he vuorottelivat eri esitysten välillä. Näyttelijätiimi koostui paikallisista harrastajista, joista suurin osa oli näyttelijäyhdistyksen jäseniä ja orkesterin soittajat koostuivat pääasiassa paikallisista nuorista muusikoista/musiikin harrastajista. Yhteensä kesäteatterin tekemiseen osallistui noin 40 henkilöä ja välillisesti vielä paljon enemmän. Kesäteatterin kahvilasta vastasi Kiekko-Ahma ry.

Kaikkiaan kesäteatterin tekeminen tässä laajuudessaan oli haastava projekti, mutta näyttelijäyhdistys suoriutui urakasta mallikkaasti. Ilmat suosivat ja Voipaalan tallipiha osoittautui hyväksi paikaksi teatterin tekemiselle. Myös näytelmä sai kehuja. Haastavaa kesäteatterista teki se, että lähes kaikki täytyi luoda tyhjästä, koska edellisestä kesäteatterista Valkeakoskella on kulunut niin pitkä aika. Näyttelijäyhdistyksellä on kokemusta oman teatteriproduktion tuottamisesta (Warsinainen Warssi Walkiakoskesta, syksy 2004), mutta kesäteatterin osalta tämä oli ensimmäinen kerta.

Voipaalan tallipiha

Kylän Kokoinen Mies

Kesällä 2007 Valkeakoskella nähtiin pitkän tauon jälkeen kesäteatteria. Valkeakosken Kaupunginteatterin Näyttelijäyhdistys ry yhteistyössä Viisikko Virittää Verkostot -hankkeen (seutukunnallinen EU-hanke) kanssa toteutti teatteriesityksen Kylän kokoinen mies. Koska kesän 2007 kesäteatterihanke oli seutukunnallinen, esitystä kierrätettiin myös Toijalassa ja Kylmäkoskella. Yhteensä esityksiä oli 16, joista 15 maksullista ja yksi ennakkonäytös.

Esitysten pääpaino oli Valkeakosken Kauppilanmäen museoalueella, jossa Kylän kokoista miestä esitettiin yhteensä yhdeksän kertaa. Nämä esitykset keräsivät Kauppilanmäelle Viisikko Virittää Verkostot -hankkeen kirjanpidon mukaan yhteensä 765 katsojaa.

Kesäteatterihanke oli yhdistykseltämme hieno ponnistus ja osoitus siitä, että meillä on mahdollisuus ja halu tehdä myös isompia yhteisiä produktioita. Yhdistyksen jäseniä hankkeeseen osallistui niin näyttämöllä, talkoissa ja muissa toimissa yhteensä noin parikymmentä jäsentä. Kaiken kaikkiaan kesäteatterihanke onnistui hyvin ja oli oiva osoitus siitä, että myös Valkeakoskella on kysyntää kesäteatterille.

Warsinainen Warssi Walkeekoskesta

Viimeisin iso koitos Valkeakosken Kaupunginteatterissa Näyttelijäyhdistykselle oli suurelle näyttämölle tehty produktio WWW eli Warsinainen Warssi Walkeekoskesta syksyllä 2004, joka toteutettiin täysin yhdistyksen omalla porukalla. WWW keräsikin paljon kiitosta ja kaikki kymmenen näytöstä olivat lähes loppuunmyytyjä.